آتش به جان طبیعت ایلام افتاده/خاموشش کنید

حفاظت از محیط زیست یک اصل است که باید مورد توجه جامعه بشری قرار گیرد زیرا حیات بشریت بر روی این کره خاکی بستگی به حیات طبیعت دارد.

فیلم را با هم ببینیم

 

سالهاست که انسانها با طبیعت فاصله گرفته اند و راه و رسم حفاظت از این نعمت ارزشمند الهی را فراموش کرده اند.

هیچگاه به اندازه سالهای اخیر بحرانهای زیست محیطی نگران کننده نبوده است. توسعه شهرنشینی ، وجود پتروشیمی ها و کارخانجاتی که پسماند و دودهای مخرب از خود تولید می کنند باعث تخریب و آلودگی در طبیعت شده است.

اما فرهنگ استفاده از طبیعت زیبا و بکر که هدیه ای خدادادی ونعمتی ارزشمند است باید مورد توجه جامعه بشریت قرار گیرد و تا حد امکان آموزش اصولی و فرهنگ سازی در این زمینه صورت پذیرد.

تنها سه روز از تعطیلات نوروز می گذرد اما گردشگران آسیب هایی جدی را با روشن نمودن آتش در دل طبیعت ایجاد کرده اند که بسیار جای نگرانی دارد.

سال ۱۴۰۰ سالی فراخشک بود و آسمان ایلام بندرت بارانی شد. چهره زمین هنوز خشک و ترک خورده است و مانند سالهای گذشته خبری از طراوت بهاری ،شکوفا شدن زمین و رزق بهار برای مردم کوچ رو نیست.

پدیده گرد و خاک پس از سالها هنوز مهمان زشت و بد ترکیب این طبیعت خسته است و درختان بجای برگهای سبز و شکوفه های بهاری لباسی از خاک سرخ بر تن پوشیده اند و نفس هایشان از کم آبی ،خشکسالی و گرد وغبار به شماره افتاده است.

تن زخمی جنگل های خسته و بیمار بلوط از دست تبر و تیشه به دستان و اره های تیز به ستوه آمده و صدای ناله وعجزشان به گوش فلک می رسد.

دود سیاه صنعت پتروشیمی چوار نیز بر سر درختان بلوط تجریان و مناطق زیبای حاشیه ی این شرکت سایه افکنده و جنگل های بی رمق را خسته تر نموده است ،هر چند این صنعت در بحث اشتغال ،تولید و اقتصاد برای استان مفید است اما باید در رفع آسیب های آن به طبیعت چاره اندیشی شود.

کاسبان هیزم فروش و صاحبان کبابی هایی که برای تهیه زغال در دل کوه ها ، “کوره های زغال” درست کرده اند و با تبر به جان درختان بلوط افتاده اند و شاخه های” تر” این درختان زیبا را برای تهیه زغال می شکنند، از عوامل آسیب زا به طبیعت بکر و جنگل های بلوط محسوب می شوند.

و اما در این میان گردشگران طبیعت در تعطیلات و بخصوص در ایام نوروز با روشن کردن آتش های پیاپی در نقاط مختلف با فاصله کم و پاشیدن مقادیر زیاد نفت بر روی هیزم‌ها بیشترین آسیب را به طبیعت بی رمق ایلام می زنند.

این گردشگران می توانند برای برپایی آتش و درست کردن کباب از منقل و یا وسایل تخت آهنی استفاده نمایند و مستقیما بر روی زمین نفت نریزند و آتش بر پا نکنند.

طبق بررسی‌های انجام شده هر دفعه که در گوشه‌ای از طبیعت آتش روشن می‌شود، در آن قسمت زمین بین 10 تا 15 سال هیچ گیاهی قابل رویش نیست و در مدت زمان طولانی این برای زمین یک فاجعه‌ی بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

این آسیب ها به مرور زمان طبیعت ایلام را نابود می کنند و برای چند سال آینده فرزندان ما از این نعمت زیبا محروم هستند.بنابراین با فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی برای حمایت از طبیعت تلاش کنیم و آسیب های ناشی از آن را گوشزد نماییم.

#نه_به_روشن_کردن_آتش_در_طبیعت