✍️ شکرستان_یاسان محمدی
صبح امروز یک دستگاه تریلی حامل بار در محور ایلام – مهران دچار نقص فنی در سیستم ترمز شد و این حادثه در حالی رخ داد که راننده تریلی با اقدام به موقع و استفاده درست از شیب راهه مورد نظر توانست از بروز خسارت و آسیب به سرنشینان جلوگیری کند.
باید یادآور شد؛ اولین دستگاهی که در تاریخ ۲۳ دی ماه سال جاری به موضوع احداث شیب راهه ها ورود کرد ،اداره کل راهداری بعنوان دبیر کمیسیون ایمنی راههای استان بود و پیشنهاد اجرای این طرح توسط مدیر کل این مجموعه ارائه شد.
طبق آیین نامه طرح هندسی راههای ایران، سازنده راه یعنی اداره کل راه و شهرسازی وشرکت ساخت وتوسعه راهها بعنوان دستگاهی که کار احداث جاده ها را بر عهده دارند، باید در صورت نیاز به ساخت شیب راهه نیز اقدام می کردند، اما با توجه به وجود دره و پرتگاه در حاشیه این جاده، امکان اجرای طرح وجود نداشت، همچنین وجود ایست بازرسی در انتهای شیب نیز موجب مشکلاتی در این زمینه شده است که همگان بر آن واقفند فلذا خود راهداری اقدام به ساخت شیب راهه مورد نظر در راستای ارتقاء ایمنی این جاده نمود.
باید خاطر نشان کرد؛ مدت زمان بیست روز قبل از وقوع تصادف در سه راهی جندالله، کار احداث شیب راهه در مسیر ایلام _ مهران آغاز شده بود و این در حالیست که مالک زمین« سه راهی» بر علیه اداره کل راهداری استان شکایتی تنظیم کرده و اعلام نموده تحت هیچ عنوان حاضر به واگذاری زمین نیست.
احداث شیب راهه های ویژه سرازیری به روش اصطکاکی توسط دستگاه های متولی در استان مورد بررسی قرار گرفته اند و هماکنون این پروژه موفق در محور ایلام به مهران توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان در حال اجراست.
گفتنی است ؛ این اقدام مهم راهداری بر ضرورت توجه به ایمنی راهها و تلاش برای کاهش تصادفات جادهای تأکید دارد و دفتر ایمنی وترافیک سازمان راهداری قصد دارد از آن به عنوان الگویی برای سایر استانها استفاده کند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0