وجود ۲۳ شرکت دانش بنیان و۱۳۸ واحد فناور در استان

مهدی اصلانی کرچی گفت: شرکت ها و محصولات دانش بنیان در اقتصاد کشور و حمایت از تولید و ایجاد اشتغال بسیار حائز اهمیت هستند.

مهدی اصلانی کرچی اظهار داشت؛مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۷ را با نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری نمودند و سال جدید نیز با نام «تولید ،دانش بنیان و اشتغال آفرین» مزین شد که تاکیدی بر اهمیت موضوع است.

به گزارش پایگاه خبری شکرستان از ایلام؛ جلسه بررسی راهکارهای عملیاتی حمایت از شرکتهای دانش بنیان و فناور  با حضور صاحبان شرکتهای دانش بنیان ،بازرس استان و دیگر مدیران و مسئولین استانی در محل پارک علم و فناوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست تولید کنندگان برتر استان و صاحبان شرکتهای دانش بنیان مشکلات خود را مطرح نمودند که از عمده  مسائل آنها ارائه تسهیلات بانکی با بهره نسبتا زیاد توسط بانک عامل با بازپرداخت کوتاه مدت بود.

مدیر کل بازرسی استان ایلام گفت: دراستان ایلام ۲۳ شرکت دانش بنیان و ۱۳۸ واحد فناور وجود دارد که طبق منویات مقام معظم رهبری و در راستای تحقق شعار سال باید نسبت به توسعه و رفع مشکلات این شرکتها تلاش شود تا شاهد شکوفایی علمی ، ایجاد اشتغال و تولید داخلی در استان باشیم.

مهدی اصلانی کرچی با اشاره به بخشنامه بازرسی کل کشور اظهار داشت: بر اساس این بخشنامه کار گروههایی در سطح ملی و کلیه استانها  در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و صیانت از نخبگان تشکیل می شود.

وی افزود : این کارگروه‌ها از اعضاء ثابت و متغیر تشکیل می شوند که اعضاء ثابت این کار گروه استانداری ایلام ، اداره کل بازرسی و پارک علم و فناوری می باشد و به تناسب دستگاههای دیگر نیز در این گروه دعوت می گردند و مشکلات و موانع توسط شرکتهای دانش بنیان مطرح می شود وبرنامه های آتی جهت توسعه‌ و ارتقاء فعالیت آنها از طریق این کارگروه با دعوت دستگاههای مرتبط صورت می گیرد تا موانع تسهیل گردد.

بازرس استان یکی از مهمترین راهکارهای مورد توجه را برای ارتقاء شرکتها تطبیق نیاز دستگاهها و جامعه با توانمندی آنها دانست و بیان کرد: شرکتهای دانش بنیان باید با توجه به نیاز جامعه تولید داشته باشند ،زیرا ممکن است شرکتها محصولی را تولید نمایند که مورد نیاز جامعه نباشد ،بنابراین همسان سازی نیاز دستگاهها ،جامعه و شرکتهای دانش بنیان یک اصل مهم است.

مهدی اصلانی کرچی با تاکید بر اینکه دستگاهها ی اجرایی در خرید لوازم خود از محصولات ایرانی استقبال کنند ادامه داد: در قانون حمایت از کالاهای ایرانی آورده شده؛ دستگاههای اجرایی هنگام خرید محصولات مورد نیاز خود موظفند ابتدا از اداره کل صمت آن استان استعلام محصول را بگیرند که آیا کالای مورد نظر نمونه(مشابه) داخلی دارد یا خیر ؟

وی ادامه داد : در صورت طی مراحل توسط دستگاه اجرایی و صدور تاییدیه  بنا بر اینکه آن محصول نمونه داخلی ندارد ،دستگاه اجرایی اختیار دارد  یک درصد از اعتبارات خرید آن کالا را در قالب تحقیق و توسعه پژوهش به شرکتهای دانش بنیان ارائه دهد.

اصلانی کرچی خاطر نشان کرد: در استان ایلام ۳۲شرکت دانش بنیان و ۱۳۸ واحد فناور وجود دارد که باید در رفع مشکلات و تحقق خواسته های آنها برای ارتقاء این واحد‌های تولیدی که هر کدام می توانند چند خط تولید داشته باشند ،کوشا بود .

وی در پایان  استفاده از ضریب امتیاز ۱/۳ و ۱/۵ شرکتهای دانش بنیان در ارزیابی کیفی پیمانکاران و درج این ضریب در اسناد مناقصات را لازم دانست و گفت: باید برای توانمند سازی شرکتهای دانش بنیان و راه اندازی شرکتهای جدید بستر لازم در استان مهیا شود.