قابل توجه مسئولان ارشد استان و نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی؛

یادآوریِ تراژدی دردناک بنیاد مستضعفان و کشته شدن ۴ نفر از کارکنان این مجموعه در استان ایلام

✍ شکرستان

در ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ گروگانگیری توسط احدی از کارکنان سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان بدلیل اختلافاتی با مدیر مجموعه در ایلام رخ داد که منجر به کشته شدن ۴ نفر از کارمندان آن اداره و زخمی شدن ۶ نفر دیگر شد و متأسفانه این حادثه ی غم انگیز، استان ایلام را در رأس اخبار منفی کشور قرار داد.

آثار مخرب این حادثه ی کم سابقه و دردناک هنوز هم بر قلب خانواده داغدار این عزیزان و مردم استان سنگینی می کند و متاسفانه وجه ی استان نیز تحت تأثیر این اخبار منفی قرار  گرفت، لذا ضرورت دارد همیشه قبل از وقوع حادثه پیشگیری بعمل آید.

در ابتدا لازم می دانیم از کلیه مسئولین و مدیران فعال و پرتلاش استان ایلام که تمام توان و ظرفیت خود را در راستای خدمت به مردم و پیشبرد اهداف نظام بکار گرفته اند قدردانی نمائیم.

و اکنون کلامم را با یک حسرت آغاز می کنم ؛ ای کاش کسی که قرار است مسئولیتی را برای خادمی مردم قبول کند و صندلی مدیریتی که حاصل خون هزاران شهید است را به امانت بگیرد، ابتدا همه ی جوانب را در نظر گرفته و با اتکاء به علم ،توانایی و تخصص خود در امور مدیریتی، این مسئولیت را قبول کند،چرا که اگر این صندلی را جایگاهی برای قدرت نمایی، لجاجت،اجحاف حق، عدم مشورت پذیری و در نهایت «حرف خود را به کرسی نشاندن» بداند باید منتظر تنش های عصبی زیادی در دستگاه های اجرایی باشیم که دارای مدیرانی با این خصایص هستند.

به نظر نگارنده یک مدیر موفق کسی است که از توانمندی‌ و ظرفیت نیروی انسانی بعنوان یک ثروت بی بدیل برای سازمان متبوع خود بدرستی استفاده کند و قدرت ایجاد همدلی، همکاری و تعامل سازنده بین کارکنان را در راستای بالا بردن راندمان کار و ارتقاء میزان بهره وری داشته باشد .

اگر کارمندی از دیدگاهِ فردیِ مدیر یک دستگاه ضعیف و ناتوان بنظر می رسد لازم است مدیر دستگاه امکاناتی در راستای توانمندسازی این دسته از کارکنان همانند؛برگزاری کلاس های آموزشی لازم و دوره های تخصصی فراهم نماید تا تجربه و طعم شیرین تعامل با همکارانی توانمند و موفق را بچشد و محیطی سالم همراه با آرامش روانی و امنیت خاطر را برای کارکنان مجموعه در راستای پیگیری و رسیدگی دقیق به کار مردم و پاسخگویی به ارباب رجوع را بدون دغدغه فکری فراهم آورد.

ایجاد تنش های عصبی در بین کارکنان یک دستگاه، استمداد مکرر از مسئولین استانی برای رسیدگی به امور اینگونه دستگاه ها به دلایل مختلف، همچنین برخوردهای فیزیکی و تنش در بین کارکنان یک مجموعه، همگی نشان از عدم توانایی و ضعف در شناخت اصول اولیه ی مدیریتی و چگونگی استفاده ی صحیح از این جایگاه دارد.

لذا ضرورت دارد مسئولان ارشد استان و نمایندگان محترم مجلس ‌دقت لازم را در این خصوص داشته باشند و اگر اطمینان حاصل کردند که در دستگاهی چنین تنش هایی وجود دارد، سریعا به این مسئله قبل از وقوع بحران و ایجاد نا امیدی و ناهماهنگی در بین کارکنان همچنین بوجود آمدن خلل در کار مردم با توجه به نوع خدمت رسانی، ورود جدی داشته باشند.

بلاشک ایجاد چالش های مکرر و جریحه دار کردن کارکنان یک مجموعه باعث پائین آمدن راندمان کار و معطل ماندن ارباب رجوع در ادارات همچنین تحمیل فشار روحی و روانی بر روی کارکنان می شود که نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت.

لذا همیشه ، در علم پزشکی پیشگیری قبل از درمان بهترین راهکار برای عدم گرفتار شدن به یک بیماریست ، مدیریت صحیح بحران قبل از وقوع حادثه بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب و ضرر است و دادن مسئولیت به مدیران کاردان و کاربلد بهترین کمک به مردم و دولت در راستای پیشبرد اهداف نظام قبل از به حاشیه بردن دستاوردهاست.