اربعین و سهم یک خبرنگار

شرکت در کنگره بزرگ اربعین سهم عاشقان است و هر عاشقی سهمی دارد.

شکرستان _ایلام _هر کسی در جایگاه خود تعریفی از عشق و عرض ارادت به اهل بیت دارد. برخی در مقام زائر و برخی در مقام خادم ظاهر می شوند.

وقتی عمیق تر به اربعین فکر کنیم،متوجه جزئیات ریزی خواهیم شد که نشأت گرفته از طرز تفکر و احساس زائران و خادمان حسینی است.تفکری که‌ جریان ساز  این واقعه فرهنگی و تاریخی است.

قدرشناسی، همدلی، همبستگی،دنیا گریزی ،معرفت و عشق به خدمتگزاری در بین زائران و خادمان اربعین حسینی موج می زند.زائران با لبخندهای رضایت خستگی راه را گم کرده اند و هدفشان شرکت در پیاده‌روی اربعین و زیارت عتبات عالیات است.

خادمان نیز خدمت به زوار ابا عبدالله الحسین را توفیق می دانند و با معرفت وجودیشان پذیرای زوار هستند.شاید اربعین همین افق های جدید را می گشاید و شیرین ترین هدفش کسب همین دستاورد هاست.

وضعیت تردد در مرز مهران 

به اذان ظهر دوشنبه ۲۹ مرداد ماه نزدیک می شویم.زائران حسینی از سراسر کشور آمده اند تا در کنگره بزرگ اربعین شرکت کنند.هوا بسیار گرم و شرجیست.با این وجود هر لحظه بر موج جمعیت افزوده می شود.

تردد در نقطه صفر مرزی مهران، روان و بصورت ۲۴ ساعته با کمترین زمان توقف برقرار است.بهترین زمان تردد برای زائران اوایل صبح و هنگام شب است.زیرا در این ساعات از شبانه روز هوا کمی خنک تر است.

مهران اولین انتخاب

به گفته مسئولان مرز مهران یکی از امن ترین مرزهای کشور و انتخاب اول زائران در ایام اربعین با کوتاهترین مسیر برای رسیدن به عتبات عالیات است.

فاصله مهران تا کربلا در حدود ۲۸۳ کیلومتر و تا نجف این فاصله ۳۰۳ کیلومتر است. تنها شهر ایران که در نقطه صفر مرزی با کشور عراق قرار دارد بطوریکه هنگام خروج از شهر مهران زائران بلافاصله وارد پایانه مرزی عراق می شوند.

یکی دیگر از دلایل انتخاب مهران که به کربلای ایران شهرت دارد بهبود وضعیت زیرساخت هاست.این مرز که به میزبانی مردمانش شهرت دارد، امنیت و ماندگاریش را مدیون خون شهدای هشت سال دفاع مقدس است.

شهری که روزانه ده برابر جمعیتش مهمان دارد

شهرستان مهران با قریب ۳۰ هزار نفر جمعیت در ایام اربعین ،روزانه پذیرای حدوداً ۳۰۰ هزار زائر است و چیزی در حدود ده برابر جمعیت خود مهمان دارد.

هر چند ظرفیت های این شهرستان محدود و جوابگوی این حجم از جمعیت نیست اما پیشرفت چشمگیر زیر ساخت های اربعین در سال های اخیر باعث سهولت در تردد زائران شده است.

برکات اربعین برای استان ایلام

از برکت اربعین وبا همت مسئولان جاده های پر پیچ و خم منتهی به مرز مهران تعریض، ترمیم یا بازسازی شدند.تونل های کربلا ۱ و ۲ به مرور زمان تکمیل و سپس بازگشایی شدند.

همچنین تمهیدات لازم در راستای تأمین آب پایدار و دفع فاضلاب بهداشتی به جهت رفاه حالا زائران در مرز مهران اندیشیده شد.ظرفیت سردخانه ها افزایش یافت.کارخانجات یخ در مرز مهران احداث شد. بر تعداد سایبان ها و مه پاش های تعبیه شده در مرز افزوده شد و بسیاری از مشکلات زیر ساختی حل گردید.

پارکینگ شماره یک و دو اربعین توسعه یافت و ظرفیت پارکینگ ها افزایش پیدا کرد.در سال جاری اکثر زائران حسینی با ماشین شخصی به مرز مهران آمدند.

آنها ماشین های خود را در پارکینگ های اربعین پارک کرده و با اتوبوس هایی که نرخ کرایه برای آنها ۳۰ هزار تومان مصوب شده به پایانه «شهید رئیسی» در مرز مهران منتقل می شوند.

در سال جاری کمتر شاهد ازدحام ماشین ها در داخل شهر مهران و تخریب جداول و فضای سبز هستیم. ساماندهی ماشین ها و تردد زائران نسبت به سالهای گذشته بهتر شده و طول پیاده روی زائران در مرز بسیار کمتر شده است.

امسال با افزایش تعداد گیت های ورودی و خروجی در سمت ایران و عراق تردد کاملا روان و کمتر شاهد توقف و ایستایی زائران هستیم،بطوریکه میزان معطلی هر زائر برای عبور از گیت ها کمتر از ۵ ثانیه است.

رقابت برای خدمت

موکب ها در رقابتی تنگاتنگ برای پذیرایی از زوار کمی جلوتر از میدان اربعین بر پا شده اند.موکب اهل تسنن استان گلستان نیز همانند سایر مواکب برای ارائه خدمت به زائران حسینی برپاست و خدمات متنوعی ارائه می دهد.

کلیه دستگاه های اجرایی و خدمت رسان، نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی در مرز حضور دارند و به زائران خدمت رسانی می کنند.

در مرز مهران کلیه خدمات رفاهی و بهداشتی بصورت رایگان در اختیار زوار قرار می‌گیرد. از جمله این خدمات رفاهی می توان به ؛ اسکان و پذیرایی از زائران در وعده های صبحانه، ناهار ، شام، میان وعده و غیره اشاره کرد.

خدمات بهداشتی نیز شامل ؛ ویزیت پزشک عمومی و متخصص، آزمایشگاه، خدمات داروئی، دندانپزشکی ،سرم تراپی ،تزریقات و غیره…است.

در آنسوی مرز مهران یعنی مرز «زرباطیه» نیز کلیه خدمات مذکور بصورت رایگان در اختیار زائران قرار می گیرد.

وضعیت تردد در مرز مهران

به گفته بهرام نیا استاندار ایلام تردد در این مرز روان و تمهیدات لازم برای بازگشت زوار اندیشیده شده است.

بنا به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زوار از پایانه مسافربری«شهید رئیسی» واقع در مرز مهران با وسعتی برابر ۴۰ هکتار به نقاط مختلف کشور مستقر شده است.

فرمانده انتظامی استان ایلام نیز از پارک بیش از ۱۵۰ هزار خودرو در کلیه پارکینگ ها خبر داد و گفت: تعداد یک هزار و ۲۲۲ دستگاه خودروی رها شده در شهر مهران که موجب ایجاد اخلال در ترافیک شهر مهران می‌شدند، توسط پلیس جابجا و به پارکینگ‌های سطح شهر منتقل شدند.

وی اضافه کرد:با انجام اقدامات مؤثر در حوزه ایمنی راه‌ها و همکاری پلیس راه تلفات جاده‌ای در اربعین امسال ۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است و امیدواریم در سال های آتی تعداد تصادفات به صفر درصد برسد.

کنگره اربعین‌ و ضرورت انجام فعالیت های فرهنگی

یکی از اقدامات بسیار مهم در حوزه اربعین انجام فعالیت های فرهنگی و ترویج فرهنگ زیارت با معرفت است.ادارات فرهنگی استان با توزیع بسته‌های فرهنگی، تبلیغی و راه‌اندازی حسینیه ها و نمازخانه ها با تأکید بر اقامه نماز اول وقت گام های موثری در این خصوص برداشتند اما همچنان ضعف های در حوزه فرهنگی وجود دارد.

اعزام روحانیون بصورت شیفتی و ۲۴ ساعته در مرز مهران، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی ،احداث استراحتگاه ،اسکان زائران و پذیرایی از آنان، راه اندازی غرفه های کتاب خوانی، نقالی ،غرفه مادر و کودک، بر پایی ایستگاه های نقاشی، خطاطی، شعر و داستان، اجرای سرود ،نمایش و غیره.. از دیگر اقدامات فرهنگی در مرز مهران توسط دستگاه های مربوطه است.

اربعین و سهم یک خبرنگار

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اعزام ۶۰۰ نفر روز خبرنگار به مرز مهران و ۶۰۰ نفر روز هنرمند به موکب شین با تولید محتوا و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی به واسطه بهره گیری از ظرفیت هنرمندان و خبرنگاران نقش موثری در انجام فعالیت های فرهنگی ایفا کرد.

خبرنگاران استان ایلام با تولید هزاران محتوای فرهنگی و خبری در ایام اربعین سهم قابل توجهی از تولیدات فرهنگی را به خود اختصاص دادند.

مرز مهران در ایام اربعین میزبان تعداد زیادی از زائران، موکب داران ،مسئولان کشوری و لشکری ،کارکنان دولت، خبرنگاران، رانندگان ، سوغات فروشان و کارگران شهرداری از سراسر کشور است.

همه و همه برای خدمت و یا زیارت به این مرز می آیند تا هر کدام به اندازه ی خود ، سهم کوچکی از خدمت و ارادت به اهل بیت امام حسین «ع» بردارند.

سهم من نیز بعنوان یک خبرنگار انجام کار فرهنگی در حوزه اطلاع رسانی با ارائه گزارشات لحظه ای ومستند، انتشار اطلاعیه ها و اخبار این کنگره بزرگ فرهنگی است.

#قرارگاه_رسانه_ای_اربعین
#اداره_کل_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی
#ایلام_پایتخت_خادمان_اربعین